بیان نخست
داستان کسبوکارها اغلب منحصر به فرد است؛ زیرا افراد هستند که یک کسبوکار را شکل میدهند، این واضح است؟
اجازه دهید از همان جمله کلیشهای برای جا افتادن این مطلب استفاده کنم.
به اندازه هر انسان اثر انگشت متفاوت وجود دارد. داستانهای کسبوکار همان اثر انگشت کسبوکار ما هستند.
باید به این نکته توجه کرد که:
قبل از راهاندازی کسبوکار و برای یافتن ایده افراد چند کار انجام میدهد که در وبینار خلاقیت در کسبوکار به آنها اشاره کردیم و حالا تنها تیتروار و طور کلی به آنها میپردازیم.
مراحل کلی یافتن ایده برای راهاندازی کسبوکار:
1. جستجو و بررسی، خواندن کتابهای مرتبط و نامرتبط، شرکت در گفتگوها؛
2. فاصله گرفتن از مطالعات و بررسیها، به اصطلاح در این مرحله ما با فاصله گرفتن از منابع به ذهنمان اجازه میدهیم تا در یافتههایش چرخی بزند و نتیجهگیری کند؛
3. حاصل این فاصله گرفتن، جرقهای است که سبب تولد ایده میشود.
اما بحث پیرنگ جستجو از چه جهت مرتبط با داستان کسبوکار است؟
پیرنگ جستجو و داستان کسبوکار
شاید تصور ما از جستجو این باشد که یک نفر بیل بزرگی در دست دارد و در حال کندن زمین است تا به دنبال طلاهای چال شده در زیر زمین بگردد.
خب میتوان چنین تصوری از جستجو داشت اما؛ پیرنگ جستجو از زبان نویسنده کتاب بیست کهن الگوی پیرنگ این چنین است:
جستجوی قهرمان به دنبال یک شخص، مکان یا چیزی ملموس یا ناملموس است. شخصیت اصلی به شکل دقیقی دنبال چیزی میگردد که امیدوار است یا انتظار دارد آن را پیدا کند و به طرز چشمگیری زندگیاش را تغییر دهد.
پس میتوانیم بگوییم که سفر کارآفرین یا صاحب یک کسبوکار هم با این پیرنگ آغاز میشود. فرد به دنبال چیزی است که زندگیاش را تغییر دهد یا به صورت مادی برایش سودآور باشد و یا معنوی.
این فرد به جستجو میپردازد تا به آن چیزی دست پیدا کند که رضایتش را بدست آورد، باعث رشدش شود، شخصیتاش متحول کند و به سطحی بالاتر از کسی که هست برساند.
مشخصه بارز پیرنگهای جستجو این است که ماجرا مرتب جابه جا میشود؛ قهرمانها دائم درحال حرکت، کاوش و جستجو هستند.
از دیگر اهداف کارآفرین این است که در میان منابع جستجو کند تا به یک ایده خوب برسد. این ایده خوب به او کمک میکند تا کسبوکارش را حول محور خود راهاندازی بکند.
جستجو؛ در ابتدا میتواند یافتن ایده باشد و پس از آن مرحلهِ بعد، یعنی کمک به دیده شدن و بلوغ کسبوکار منتقل میشود و در همینجا تمام نمیشود، فرد صاحب کسبوکار برای نگهداری و ماندگاری کسبوکار خود باز هم به دنبال ایدههای تازه است تا بتواند در ذهن مخاطبانش حکاکی شود.
سفر کارآفرین و پیرنگ جستجو
هدف جستجوی قهرمان، بهشدت روی شخصیت او منعکس شده و اغلب موجب تغییر آن میشود، همان چیزی که که در پایان داستان اهمیت زیادی دارد.
فرض میکنیم سفر کارآفرین و داستان کسبوکار او این چنین خواهد بود؛ فرد از خانهاش (به اصطلاح مکان امناش) خارج میشود تا برای یافتن ایده به جستجو بپردازد. در این مسیر ممکن است در شهر سیل به راه بیفتد یا وقتی که داخل کتابخانه درحال مطالعه است زلزله رخ دهد؛ شاید هم برعکس، درحال جستجو است که و به یک جشن دعوت میشود، یا افرادی را میبیند که با او هم مسیر هستند. در هر حال این سفر که پر از اتفاقات تلخ و شیرین است شخصیت او را متحول میکنند، زندگیاش را تغییر میدهند. کارافرین اینبار با شخصیتی متفاوت از آغاز سفرش به خانه برمیگردد.
کارآفرین در این سفر چیزهایی را درباره جهان و درباره خودش خواهد آموخت. که از آنها برای راهاندازی کسبوکار استفاده خواهد کرد.
خلاصه
جستجو در سفر کارآفرین یکی از ارکانی است که هیچگاه از کسبوکار جدا نمیشود، جستجو در چرخه عمر یک کسبوکار حضور پر رنگ دارد. چه در مرحله معرفی، رشد، بلوغ و کاهش جستجو باعث میشود صاحب کسبوکار از این مراحل به خوبی عبور کند.
بسیار عالی بود و مفید مرسی برای توضیحات🌷❤️
خیلی کاربردی و عالی بود. ممنونم