مقدمه

درباره مفهوم کسب‌وکار، فرض کنید که در خانه کیک پختید. عصر همسایه در می‌زند و برای سلام و احوال‌پرسی وارد خانه می‌شود. از قضا برای پذیرایی همان کیک را می‌آورید و باهم میل می‌کنید. همسایه از کیک شما خوشش می‌آید. می‌رود و یک هفته بعد زنگ می‌زند؛ “فلانی یادته اون روز یک کیک پخته بودی؟ دخترم از اون کیک خیلی خوشش اومده، امشب تولدشه می‌شه اون کیک رو درست کنی و خودتم به مهمونی بیای؟”

از اینکه کیک شما مورد توجه قرار گرفته چه حالی می‌شوید؟ قطعا احساس خوبی دارید. پس قبول می‌کنید، کیک می‌پزید و به مهمانی می‌روید. آنجا چند خانم دیگه نیز از کیک‌تون تعریف می‌کنند؛ بعد چند روز می‌بیند درخواست برای پخت کیک بیشترمی‌شود اینبار در ازای‌ش مبلغی را هم دریافت می‌کنید. این می‌تواند یک مثال کوچیک برای یک کسب‌و‌کار کوچیک و انفرادی باشد، برای بیشتر فهمیدن مفهوم کسب‌وکار لازم است که یک مثلث رسم کنیم:

مثلث کسب‌وکار

کسب‌وکار از دو کلمه کسب و کار تشکیل شده است.
وقتی به کلمه کسب فکر می‌کنید، چه چیزهای در ذهن‌تان شکل می‌گیرد؟
احتمالا کلماتی چون کسب کردن، پرسش اینجاست که کسب کردن چه چیزی؟

برای پاسخ به این پرسش است که مثلث کسب‌وکار شکل می‌گیرد:

این مثلث شامل: ارزش(کالا و یا خدمتی که خلق می‌کنیم.)، سود(کسب درآمد از خلق کالا و یا خدمت) و اعتبار(وجه اجتماعی که از خلق ارزش بدست می‌اوریم و سبب اعتماد مشتری به ما می‌شود) است.
یک کسب‌وکار برای این شکل می‌گیرد که می‌خواهیم ارزشی خلق کنیم و به مشتری کمک کنیم تا خواسته یا نیازش را با استفاده از این ارزش برطرف کند.

در ازای اینکار وقتی مشتری بداند که این آفریده می‌تواند او را به خواسته‌اش برساند با کمال میل هزینه را پرداخت می‌کند و این می‌تواند نشان از اعتبار کسب‌وکار و اعتماد مشتری به شما باشد.

مفهوم کسب‌وکار در نگاهی جامع

در کتاب “مدل کسب‌وکار از مفاهیم تا اجرا” کسب‌و‌کار اینگونه تعریف می‌شود:

فعالیت خرید و فروش کالاها و خدمات یا فعالیتی که انجام می‌شود تا از آن طریق پول بدست آید.

از این تعریف سه کلمه کلیدی را بدست می‌اوریم:

خرید، فروش کالا یا خدمات و کسب سود.

انواع کسب‌وکار

هنگامی که یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی می‌کنیم باید تصمیم بگیریم که چگونه ساختار آن را شکل دهید. این ساختار که گفته شد نوع کسب‌وکار شما را مشخص می‌کند.

این را به یاد داشته باشید که کسب‌وکار همیشه با سود و موفقیت همراه نیست این ما هستیم که اگر کسب‌وکارمان به سمت سقوط پیش‌رفت با اتخاذ تصمیمات به موقع و ارزیابی عملکردمان جلوی این اتفاق را به هنگام بگیرم. در این زمینه می‌توانید به مقاله تحول کسب‌وکار مراجعه کنید:

مقاله تحول کسب‌وکار

3 نوع اصلی کسب‌وکار شامل:

Sole Proprietorship یا مالکیت انفرادی

در یک کسب‌وکار انفرادی شما تنها مالک هستید.  این نوع کسب‌وکار مستقیم و آسان راه‌اندازی می‌شود. مالکیت انفرادی ساده‌ترین نوع کسب‌وکار است. این نوع کسب‌وکار در میان صاحبان مشاغل، مشاوران محبوب است. بیشتر کسب‌وکارهای کوچک به عنوان یک شرکت انفرادی شروع به کار می‌کنند و یا به همین شکل باقی می‌مانند یا گسترش می‌یابند. 

این نوع مالکیت زمانی شروع می‌شود که شما آغاز به کار می‌کنید. نیاز به فرم‌ها و تعهدات ندارد و بار نظارتی کمی دارد و راهی ایده‌ال برای شروع کار برای افراد خوداشتغال است.

عیبی که برای این نوع از کسب‌وکار می‌توان به حساب آورد این است که شما مسئولیت تمام تعهدات  را به صورت فردی برعهده دارید. به این معنی که وزن شرکت به تنهایی بر دوش شما خواهد بود و اگر پای کار نباشید ممکن است کسب‌وکار شما دوامی نداشته باشد.

از دیگر معایب این است که هیچ حمایتی از طرف دولت ندارند زیرا ثبت نشده‌اند. 

مزیت‌هایی که می‌توان برای یک کسب‌وکار انفرادی دانست، سهولت ایجاد و هزینه‌های پایین برای ایجاد و نگهداری است.

Partnership یا شراکت

این نوع از کسب‌وکار بین دو نفر یا چند نفر ایجاد می‌شود. شکل‌گیری این نوع کسب‌وکار نسبتا آسان است و کم هزینه. هزینه‌های راه‌اندازی معمولا به طور مساوی بین شرکا تقسیم می‌شود. در کسب‌وکار شراکتی یک توافقنامه حقوقی باید تنظیم شود تا نحوه تقسیم سود را مشخص کند.

Corporation یا شرکت

یک نوع کسب‌وکار سهامی است. یعنی مجموعه‌ای از سهام‌داران. این نوع ساختار انعطاف‌پذیر و توانایی تقسیم مالکیت با سهام را دارد. اما راه اندازی این نوع کسب‌وکار گران است و اگر تضادهایی میان مدیران و سهام‌داران رخ دهد می‌تواند بر تجارت و مشارکت شما تاثیر بگذارد.

جمع‌بندی

کسب‌وکار فعایتی  است که به تولید و خلق محصول یا خدمت می انجامد و نیاز افراد را بر طرف میکند و برای شخص همراه با کسب سود و اعتبار است.

منابع

https://www.investopedia.com/terms/p/partnership.asp

https://www.investopedia.com/terms/s/soleproprietorship.asp

https://accesemployment.ca/e-acces/the-3-most-common-business-structures

مفهوم کسب‌وکار|3 نوع رایج کسب‌وکار
برچسب گذاری شده در:                                 

2 نظر در مورد “مفهوم کسب‌وکار|3 نوع رایج کسب‌وکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *