نوشتن با استفاده از تفکر طراحی
پنج مرحلهای که میتوان نوشتن را از طریق تفکر طراحی طی کرد.
گفتیم که تفکر طراحی به حل مسئله کمک میکند و توی مقاله قبل درباره مفهومش حرف زدیم.
از اینجا بخوانید:
چطور دنیای عملیاتی و دنیای نوآورانه کسبوکار به هم متصل میشوند؟
و حالا به شرح فرایند تفکر طراحی در نوشتن میپردازیم.
پنچ مرحله نوشتن از طریق فرایند تفکر طراحی
اول: شناسایی
انتخاب مخاطب یکی از اصلیترین قسمتهای هر کسبوکار است. اینجا تمرکز بر روی تفکر طراحی حین نوشتن است.
در نوشتن، مخاطب شما خواننده است کسی که قرار است برایش بنویسید در نظر بگیرید، انتخاب محتوا برای مخاطب مدنظر و لحن نوشتن محتوا را نیز مورد توجه قرار دهید.
چند سوال که در مرحلۀ اول باید پرسیده شود:
مخاطب یا خواننده محتوا چه کسی است؟
در چه شرایطی و کجا محتوا را میخواند؟
چرا این محتوا را میخواند؟
چه چیزی قرار است با خواندن این محتوا بدست آورد؟
توجه به خواننده از این جهت مهم است که مشخص میکند در چه سطحی و با چه لحن و ساختاری باید محتوا را بنویسیم که برای مخاطب مفید واقع شود.
دوم: تعريف
باید مشخص شود نوشته و محتوای شما قرار است چه مشکلی را از خواننده حل کند. چه هدفی از نوشتن محتوا داریم؟ و چقدر نیاز است که در نوشتن عمیق عمل کنیم؟
سوالاتی که میتوانید از خود بپرسید:
محتوا در مورد چیست؟
به کدام پرسش خواننده پاسخ میدهد؟
برای نوشتن درباره پرسش چقدر اطلاعات لازم است؟
ساختار نوشتنه باید به چه گونه باشد؟
سوم: ایدهپردازی
با گذر از دو مرحلۀ اول، به شناخت اولیه از مخاطب و محتوایی که قرار است بنویسیم، دست پیدا کردیم و حالا میتوان ایدههایی برای چگونگی نوشتن محتوا یافت.
چند راهی که در این مرحله میتوان با تفکر طراحی ایدهها برای نوشتن را طی کرد.
آزادنویسی و خوشهبندی یکی از راههایی هستند تا با آنها ایدهپردازی کنید.
نکتهای که مهم است: روش ایدهپردازی مناسبی پیدا کنید که برای شما خوب عمل کند و در کنار آن ایدهها را هرچقدر که هست در جایی ثبت کنید.
چهارم: نمونه اولیه
پیشنویس مهمترین مرحله در نوشتن است، اما اغلب از آن صرف نظر میشود. این یکی از دلایلی است که تفکر طراحی میتواند برای آن ارزشمند باشد.
پیشنویس را آماده کنید و بررسی کنید، بعد از بررسی آن سراغ تکمیل کردن آن بروید. کمک میکند زیرا که با ویرایش و بررسیهای مجدد نوشته، دید تازهای نسبت به آنچه نوشتهآید داشته باشید.
پنجم: تست
آنچه نوشتهاید، بخوانید، تجدید نظر کنید، ویرایش کنید و تصحیح کنید.
نکته در تست این است مخاطبان را به یاد بیاورید و بررسی کنید که آنچه را که آنها خواستهاند و شما برنامهریزی کرده بودید را برآورده کردهاید یا نه. تست میتواند به روشهای مختلفی انجام شود و هر چه دفعات بیشتری از آنها استفاده کنید، نتایج شما ارزشمندتر است.
متن را برای خود، با صدای بلند بخوانید. تغییرات ایجاد کنید. برای شخصی دیگر بخوانید. و با تغییرات انجام دهید.
نکته: یک فرآیند خطی نیست!
مهمترین جنبه تفکر طراحی این است که فقط مجموعهای از مراحل برای یک بار گذر کردن نیست. در هر مرحله، میتوانید هرکدام از مراحل را انجام دهید، میتوانید در مرحله اول تعیین مخاطی از ایدهپردازی استفاده کنید تا مخاطبانتان را بشناسید.
میتوانیم نمونههای متعددی بسازیم و هرکدام را تست کنیم.
هر پیشنویس(نمونه) ما را به یافتن راهحلی برای مشکلی که در مرحله دوم تعریف کردهایم نزدیکتر میکند.
ممنونم ریحانه جان مقالهی خوبی نوشته بودی. بهعنوان مخاطب یه پیشنهادی دارم؛ خیلی خوب میشه اگه آزادنویسی یا خوشهبندی رو هم توضیح بدی. حتا اگه وقت نکردی میتونی به سایتای دیگهای که راجعبه آزادنویسی مقاله دارن لینک بدی. مثلن مدرسهی نویسندگی چندتا مقالهی خوب در این زمینه داره. اینجوری مخاطبی که با این موضوع آشنایی نداره، بهتر متوجه صحبتت میشه
ممنون از توجهت، حتما اینکارو میکنم، ممنونم از پیشنهادت صبای عزیز